Hogy valami közhelyes bevezetővel éljek: nagyon pazar év volt ez a 2008, ami a filmeket illeti, pedig körübelül nyárig nagyon siralmasan festett. De utána elképesztően jó alkotások születtek, vagy pontosabban: jutottak el hozzám. Ha még nem láttátok, csekkoljátok a tavalyi listát is, addig is itt az idei.
Vannak köztük olyan 2007-es filmek is, amik hozzánk csak 2008-ban jutottak el, illetve olyanok, amik akkor sem, a drága forgalmazóknak köszönhetően.
Már a film előtti zseniális marketing-hadjárat miatt is megérdemelné, hogy ismét megemlékezzünk róla. Elképesztően hatásos és impulzív másfél óra, mely a szörnyfilmek kihalt zsánerét frissítette fel a divatos kézikamerás megoldással.
19. Redbelt
Küzdősport film, szinte verekedések nélkül. A szellemkutyához hasonló ideologikus történet az emberi értékekről, hollywoodi sallangok nélkül.
18. Elrabolva (Taken)
Volt CIA-snak elrabolják a lányát Franciaországban, ő meg utána megy és mindenkit kinyír, aki az útjába áll. Pofonegyszerű, de erőteljes, fasza akciófilm, műfajában az év legjobbja.
17. Érzékeny pont (Towelhead)
Az Amerikai szépség írójának első rendezésében továbbra is az amerikai kertvárosok kétszínű világával foglalkozik. Hülyeség lenne az említett filmmel összehasonlítani (ugyanis az felülmúlhatatlan a témájában), de mindenképpen remek és erőteljes dráma, kiváló színészekkel.
16. [REC]
Igazi szaratós spanyol horror, a Blair Witch zombis változata. Fillérekből összehozott, ám annál impulzívabb film.
Mexikói thriller az ottani, mindennapi valóságról, a gazdagok és a szegények teljes kettészeparáltságáról. A mexikói filmgyártás él és lángol.
14. Sparrow
Az ázsiai filmek nem tartoznak az érdeklődésem középpontjába, de ezt az izzig-vérig feel good movie-t nem tudtam nem szeretni. Profi zsebtolvajokról szóló egyszerű mese, John Woo-t idéző jelenetekkel, Johnnie To-tól, az egyik legnagyobb követőjétől.
13. Red
Brian Cox egy zseni. Egy öregembert alakít, akinek pár fiatal suhanc lelövi a kutyáját, ő meg elégtételt akar. Egy bocsánatkéréssel is beérné, de az események hamarosan vérfürdőbe torkollnak. Jack Ketcum, A szomszéd lány írójának könyvéből.
12. Kétely (Doubt)
Két színészzseni, Philip Seymour Hoffmann és Meryl Streep teszi naggyá ezt a pedofil pap témájú kamaradrámát. A téma unalmas, a megközelítés azonban annál érdekfeszítőbb, ugyanis ezúttal szerencsére nem kommersz vallásgyalázásról van szó . És a címbeli érzést még sokáig fogjuk érezni a film után...
11. Eden Lake
A The Descenthez hasonló angol horror egy fiatal párról, akik egy tó melletti piknikezéssel akarják eltölteni a hétvégét, ám konfliktusba kerülnek egy tapló gyerekrajjal, akik hamarosan a vérüket akarják. Brutális film, aminél csak a nézőjéből kiváltó érzések a félelmetesebbek, a befejezés pedig odacsap, mint egy baseball-ütő.
10. A nyomozó
Hihetetlen öröm egy magyar alkotást köszönteni a legjobbak között, de Gigor Attila filmje egyszerűen zseniális. Abszurd, vicces, komor és durva. Mintha csak egy Coen-filmet néznénk, csakhogy ez most a mienk.
9. Égető bizonyiték (Burn After Reading)
Rengetegen utálták ezt a filmet, pedig A nagy Lebowski mellett a legviccesebb Coen-film. Brad Pitt és Gergoe Clooney nem tartoznak a kedvenc színészeim közé, de ebben vígjátékban egyszerűen mindkettő zseniális. Erőszak és humor ritkán passzolnak ennyire össze.
8. Inside
Lélekromboló, elképesztően brutális és elmebeteg francia trip. Egy terhes lánynak egy napja van hátra a szülésig, mikor előtte lévő éjszaka egy nő meglátogatja azzal a céllal, hogy segítsen neki levezetni a műveletet. És ezt egy bazinagy ollóval képzeli, a hasfal felvágásával. Egy dolog tuti: aki ezt a filmet megnézi, soha nem fogja elfelejteni.
7. Gran Torino
Clint Eastwood állítólag utolsó filmje színészként. Végtelenül egyszerű és szimpatikus régimódi mozi, melyben egy öregember kétségbeesve nézi, hogy kurvul el a környék és a világ körülötte, de végül olyan tapasztalatokat szerez emberi kapcsolatok révén, amik még az utolsó pillanatban is képesek megváltoztatni életszemléletét.
6. A sötét lovag (The Dark Knight)
A kritikában már annyit méltattam, hogy most nem kezdek megint bele. Műfajának legjobb filmje. Pont.
5. Slumdog Millionaire
Danny Boyle teljesen váratlanul feltűnő új filmje valami hihetetlen erőteljes. Szerelem, vér, erőszak és az életlehetőségek állnak középpontban, mégis életigenlő, igazi feel good movie. Egyszerűen csodálatos.
4. A pankrátor (The Wrestler)
Mickey Rourke saját pályájára való ráreflexálása, a kiégett, leharcolt pankrátor szerepében, akinek a szívében még ott van a küzdeni vágyás. Erőteljes, lehangoló dráma, Rourke alakítása pedig vitán felül az év legjobbja.
3. Út a vadonba (Into The Wild)
Sean Penn idealista, kissé naiv, de elképesztően lélekemelő filmje, gyönyörű fényképezéssel, katartikus jelenetekkel, kiváló színészekkel. Ezért volt értelme a filmet, mint magát kitalálni.
Ki gondolta volna, hogy Colin Farrel egy zseni? Pedig ebben a filmbeli az alakításával egyértelműn bebizonyította. A karaktere, Ray idősebb bérgyilkos kollégájával tölti kényszerpihenőjét a legszebben fennmaradt középkori városban. Ám baszik a kultúrára, szívesebben lenne bárhol máshol a világon, azonban ez a hely maga a purgatórium, ahonnan nem lehet lelépni. Elképesztően vicces, miközben lehangoló és szomorú hangulatú film. Nem elég egyszer látni.
1. Engedj be! (Let The Right One In)
Kész svéd csoda ez a horror és dráma keverék, melyben Stockholm jéghideg külvárosában egy iskolás fiú és egy vámpírlány szerelmi története áll a középpontban. Elképesztő hangulatú, gyönyörű és brutális mese, mely magába szippant és a film után még sokáig nem ereszt el. Ez az év az európai horrorról szólt, ez a különc és varázslatos darab pedig mindközül a legjobb.